
Συνολικά 131 βραβεία ποιότητας (53 χρυσά, 50 αργυρά και 28 χάλκινα) δόθηκαν στην 3η Οργανοληπτική Αξιολόγηση Ελληνικών Προϊόντων με Βάση το Κρέας και Ελληνικών Κρεατοσκευασμάτων, που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 1η Νοεμβρίου στο πλαίσιο της 3ης έκθεσης MEAT DAYS 2014.
Σκοπός και της φετινής Οργανοληπτικής Αξιολόγησης ήταν η ανάδειξη του γευστικού θησαυρού των εγχώριων παραδοσιακών προϊόντων και η ενίσχυση της εμπιστοσύνης τους σχετικά με την ποιότητα και τη διατροφική τους αξία. Όπως και στις δύο προηγούμενες επιτυχημένες διοργανώσεις καθοριστικό ρόλο έπαιξαν οι επισημάνσεις της κριτικής επιτροπής προς τους παραγωγούς ώστε να βελτιώσουν ποιοτικά τα προϊόντα τους.
Η πρωτοβουλία διεξαγωγής της 3ης Οργανοληπτικής Αξιολόγησης Ελληνικών Προϊόντων με Βάση το Κρέας και Ελληνικών Κρεατοσκευασμάτων ανήκει στην διοργανώτρια εταιρεία της έκθεσης MEAT DAYS 2014 o.mind Creatives και στο περιοδικό για την αγορά κρέατος MEAT PLACE, έχοντας την υποστήριξη και συνδιοργάνωση του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Επεξεργασίας Κρέατος (ΣΕΒΕΚ) και του Συλλόγου για την Προστασία και Ανάπτυξη της Ελληνικής Παραγωγής, Εμπορίας και Μεταποίησης Κρέατος Β. Ελλάδος (ΣΠΑΚΒΕ).
Πρόεδρος της επιστημονικής επιτροπής και στο φετινό διαγωνισμό ήταν ο καθηγητής Τεχνολογίας Τροφίμων Ζωικής Προέλευσης της Κτηνιατρικής Σχολής του ΑΠΘ κ. Ιωάννης Αμβροσιάδης, ο οποίος ανέλαβε την επιστημονική τεκμηρίωση, θεσπίζοντας ακόμα πιο έγκυρη και αδιάβλητη διαδικασία.
Κατηγορίες προϊόντων
Οι Ελληνικές εταιρείες παραγωγής αλλαντικών και κρεατοσκευασμάτων που συμμετείχαν στην 3η Αξιολόγηση ήταν 26 και τα διαγωνιζόμενα δείγματα προϊόντων 162. Οι βασικές κατηγορίες των προϊόντων που έλαβαν μέρος ήταν:
1. Προϊόντα με βάση το κρέας (προϊόντα αλλαντοποιίας).
2. Παρασκευάσματα κρέατος.
3. Χωριάτικα λουκάνικα.
4. Παραδοσιακά προϊόντα.
Αξιολογητές
Συνολικά 46 εμπειρογνώμονες – δοκιμαστές (τεχνολόγοι τροφίμων, καθηγητές, σεφ, κτηνίατροι, υπεύθυνοι παραγωγής και ποιότητας στις Ελληνικές βιομηχανίες επεξεργασίας κρέατος) αξιολόγησαν τα οργανοληπτικά - μακροσκοπικά χαρακτηριστικά των διαγωνιζόμενων προϊόντων (εμφάνιση, δομή - σύσταση, χυμώδες, οσμή και γεύση), βάσει διεθνών προτύπων αξιολόγησης και με τη βοήθεια ειδικών πινάκων. Οι εμπειρογνώμονες – δοκιμαστές είχαν λάβει ειδική εκπαίδευση σε σεμινάριο που φιλοξενήθηκε στις εγκαταστάσεις της Σχολής Μαγειρικής Le Monde. Αξίζει να επισημανθεί ότι κάθε προϊόν αξιολογήθηκε μεμονωμένα χωρίς να συγκρίνεται με τα άλλα του είδους του και βραβεύτηκαν όλα όσα πληρούσαν τα κριτήρια χωρίς να υπάρχει ένας μοναδικός πρώτος, δεύτερος και τρίτος νικητής. Όσο για τη διασφάλιση της αδιάβλητης και αντικειμενικής αξιολόγησης κανένα προϊόν δεν έφερε απολύτως καμία ένδειξη που θα παρέπεμπε στην ταυτότητα του παραγωγού.
Τα παρασκευάσματα (γύρος, σουβλάκι, μπιφτέκι, κ.λπ.) αξιολογήθηκαν από την κριτική επιτροπή αφού προηγουμένως ψήθηκαν από επαγγελματίες του είδους σε επαγγελματικούς φούρνους της εταιρείας RATIONAL, για να υπάρχει ομοιομορφία στο χειρισμό όλων των προϊόντων. Σημειώνεται ότι το ψήσιμο τους έγινε βάσει οδηγιών που είχαν υποδείξει γραπτώς οι παραγωγοί, για να διασφαλίζεται ο άριστος χειρισμός τους κατά τη διαδικασία αυτή.
Οι Ελληνικές εταιρείες που διακρίθηκαν τα προϊόντα τους με χρυσό, αργυρό και χάλκινο βραβείο θα λάβουν πιστοποιητικό ποιότητας. Όσοι όμως από τους Έλληνες παραγωγούς δεν κέρδισαν κανένα βραβείο ή η διάκριση που έλαβαν ήταν χαμηλότερη των προσδοκιών τους θα λάβουν από τον πρόεδρο της κριτικής επιτροπής κ. Ιωάννη Αμβροσιάδη αναλυτική έκθεση της αξιολόγησης, στην οποία θα διευκρινίζονται τα πιθανά σφάλματα έτσι ώστε να βελτιώσουν την παραγωγική διαδικασία.
Η θεσμοθέτηση της Οργανοληπτικής Αξιολόγησης Προϊόντων Κρέατος αποτελεί κατάκτηση και επιτυχία των οργανωτών, οι οποίοι με υπευθυνότητα θα συνεχίσουν να βελτιώνουν και να αναπτύσσουν το διαγωνισμό προς όφελος των επαγγελματιών του κλάδου του κρέατος. Μοναδικός σκοπός της διεξαγωγής του θα είναι η γνωστοποίηση των Ελλήνων παραγωγών και των ποιοτικών προιόντων τους στους επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται εντός και εκτός Ελλάδας, αλλά και στο ευρύ καταναλωτικό κοινό.
*Η δημοσίευση των βραβευμένων προϊόντων γίνεται μετά από έγκριση των παραγωγών που συμμετείχαν στην 3η Αξιολόγηση και δημοσιεύεται για πρώτη φορά στο περιοδικό MEAT PLACE στο τεύχος Νοεμβρίου 2014 (T.50)